måndag 21 april 2014

Laga ett par jeans


Sonen hade lyckats få en 15 cm lång reva i sina jeans och därmed var det dags att laga jeansen.
Jag  föreslog lagning med lite silvertejp, men det godtogs inte...


Såklart skulle jag tagit ett kort på hur de såg ut innan, men det gjorde jag inte, tyvärr.

Jag har lagat dessa jeans utan att ta ett underliggande tyg för att stabilisera upp lagningen. Detta var en rak reva och alla trådar fanns kvar och hjälpte på så sätt till att hålla ihop glipan.
Jag började med att sy med 3-stegs zicksack flera gånger över hålet och höll hela tiden ihop kanterna så att det inte blev en glipa någonstans.
Då¨stabiliseras kanterna och minskar risken att det skall spricka igen  Sedan läste jag på lite på nätet och insåg att det fanns en annan söm som är lite bättre på just det momentet och det är denna söm





Sedan använde jag mig av en förstärkt lagningssöm som finns på många av Husqvarna Vikings symaskiner. Jag sydde i omgångar och tog ca 3 cm åt gången och ja, jag blev rätt nöjd med resultatet!

Vad gör man inte för sonens favoritjeans?

2 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt lagat måste jag säga!Önskar jag hade kunnat lagat sonens jeans så. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Det blev riktigt bra. Nätet är bra när det gäller söka information.

    SvaraRadera