onsdag 26 februari 2014

Lägga upp / Fålla jeans




Nya jeans inköpta till mig och trots att jag är ganska lång, så måste jag ändå lägga upp dem. Denna gången lade jag till en förstärkt raksöm med ökad stygnlängd (4,0) strax ovanför själva jeanssömmen för att hålla nere  fållen ännu bättre. Tråden är i ton med tyget, men tittar ni noga så kan ni den.
Som ni ser så är sömmen inte overlockad/zig-zackad, men det gjorde jag efter att jag fotade
Så här gör man:

Man vill ju ha kvar den tvättade fållen när man lägger upp ett par för långa jeans. Klipper man bara av fållen och syr upp den får man ett tråkigt utseende på den nya fållen och det dröjer innan den är intvättad med övriga plagget.
Gör så här:
Klipp av jeansfållen med 1,5 till 2 cm sömsmån. Klipp då inte sönder fåller utan börja mitt på tyget så att du får en "ring" med jeansfållen när du klippt klart.
Klipp bort så mycket det behövs på själva för att de skall bli lagom långa till dig, men SPARA 1,5-2 cm sömsmån också.
Nåla fast "ringen" av jeans på byxbenet och sy fast den gamla jeansfållen så nära den gula jeanstråden du bara kan och pressa ned den nya sömmen.  
Man kan behöva öppna sidsömmen på byxbenet för att byxan och "ringen" med jeansfållen skall stämma, men det är inte alltid nödvändigt.
En Top-Stitch nål som har ett större nålsöga är ett stort hjälpmedel när man syr på det här sättet i jeans och med grövre trådar, såsom t ex jeanstråd.
Denna "fuskis" syns inte mer än på nära håll, men i gengäld har man den snyggt tvättade originalfållen kvar.
Bra, eller hur?

2 kommentarer: