tisdag 17 september 2013

Mirres köttgryta

Köttgrytan igår var mycket uppskattad av familjen och jag kommer att göra den många gånger igen, men tyvärr har jag ingen bild på "mästerverket"!
Den tar en bra stund att göra, men sköter sig nästan själv under tiden.


ca 6 pers

ca 1 kg picnic-bog
2 msk olja
ca 7 dl vatten ( + mer till att späda under kok-tiden)
2 medelstora röda lökar
3 st vitlöksklyftor
3 st stora morötter
ca 20 st skållade körsbärstomater
2 dl finhackad persilja
1 st Fond du chef Kyckling
2 ½ dl grädde
2 msk kinesisk soya


Putsa picnic-bogen och skär i ca 2x2 cm bitar .Hetta upp oljan i en stekgryta. Lägg i bitarna och bryn till fin färg.
Häll på vatten och koka upp och skumma vid behov.
Lägg i morötter, lök och vitlök och låt koka upp igen.( Jag skivade vitlöken, men det går lika bra att krossa den)
Under tiden så skar jag ett snitt i varje körsbärstomat, hällde på kokande vatten och väntade en liten stund så att skalet lossnade och lade sedan i tomaterna.
Koka grytan under lock  i ca 2 h och späd på med mer vatten. 
Lägg sedan i persiljan, häll i grädden, fonden och soyan och låt koka ytterligare ca 20 min utan lock.
Om såsen är lite för rinnig kan man reda av den med lite mjöl och vatten.
Servera med kokt potatis och grönsaker.

Enjoy!



2 kommentarer: