onsdag 17 juli 2013

Sy ett par jeansshorts




Här kommer bilder som jag visade förra året, men dessa jeansshorts har yngste sonen använt flitigt även den här sommaren.
Det är verkligen enkelt och blir snyggt att få till ett par shorts av byxor  med hål på knäna genom att sy dit en trikåmudd längst ned. Dessa jeans hade heller inte varit snygga utan mudden då de är lite snävare i modellen.
Jag klippte till mudden 6 cm kortare än omkretsen på byxbenet. Där får man känna efter lite beroende på hur stretchig mudden är. Är den fast och hård gör man den några centimeter kortare. Mudden är sedan klippt på längden i dubbel bredd, man viker den alltså dubbel till önskad längd. Vill man ha en mudd som är 10 cm färdig , så klipper man till den 20 cm + sömsmån.
Sedan sydde jag fast mudden med en vanlig trikåsöm på symaskien och jag gjorde jeansstickningar, men det är egentligen inte nödvändigt. Gör man det är Topstichnålar ovärdeliga och gör sömnaden så mycket enklare.

1 kommentar:

  1. Om man ändå kunde sy... så mycket man skulle kunna fixa precis som man vill ha det! En förmåga som inte jag har :-) Ha det gott!

    SvaraRadera