måndag 28 januari 2013

Mönsterpassning / Patternmatching



Det är alltid en utmaning att få mönstret på tyget att stämma när man skall sy. När det gäller mönstrade och randiga tyger klipper jag aldrig ut delarna i dubbelt tyg, Jag börjar tex med att klippa ut  halva bakstycke i enkelt tyg. Är det ett helt bakstycke, tar jag bort mönsterpappret och viker över halvan och lägger den exakt efter ränderna, nålar och klipper ut. I detta fallet var bakstycket i två delar, så då klippte jag ju ut hela på en gång och lade den sedan räta mot räta exakt efter tygets mönster och klippte ut.
Jag har läst någonstans att om man vill att ränderna skall gå ihop där ärm och bakstycket möts, skall man lägga nederdelarna av fram-och bakstyckena och ärmen på samma mönsterrapport på tyget.
I detta fallet lade jag nederkanterna på mönsterdelarna på det stora grå mönsterpartiet.

Denna overall skall ha en dragkedja och där kommer nästa utmaning att få mönstret att stämma när jag väl syr fast dragkedjan. Hur gör ni? Brukar ni använda textillim?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

It's always a challenge to get the pattern on the fabric to match when to sew. In the case of patterned and striped fabrics, I never cut out the parts in double fabric, I start  with cutting out half the backing of simple fabric.If its  a full back, I do remove the pattern paper and fold over half and put it in position matching the exact stripes, then I needle and cut. In this case, back cover in two parts, so then I cut out the whole course at once and then put it right sides facing exactly the fabric pattern and cut out.
I have read somewhere that if you want the stripes to go together where sleeves and back meet, you should set bottom portions of the front and back and arm on the same pattern repeat of the fabric.
In this case, I put the bottom edges of the pattern pieces on the large gray pattern party.

This suit must have a zipper and there comes the next challenge to get the pattern to match once I sew the zipper. How do you do? Do you use fabric glue?

3 kommentarer:

  1. Vilket snyggt tyg, ser lite stickat ut? Jag använder ofta vanligt limstift, Panduros, när jag ska sy dit en dragkedja, fast då är det oftast i quilttyger. Använder även lim till kanter och dylikt så slipper man nåla så mycket. Kram..

    SvaraRadera
  2. ah, det ÄR pill med mönsterpassning - men så snyggt när det blir bra!!

    SvaraRadera