måndag 7 januari 2013

Kanten på overallen /The edge of the overall



Jag sträckte kantremsan till overallen och sydde dit den med overlocken. Sedan tog jag och vek över remsan, nålade fast, pressade och sydde fast i diket mellan tyget och kantremsan. Då var kantsitcknings pressarfoten helt oumbärlig. Den kan ni läsa om HÄR.
Sedan tog jag och klippte nära sömmen (det är möjligt att jag klippte för nära) och har ni inte skaffat applikationssaxen ännu så GÖR det! Som jag skrivit tidigare är den  värd varenda krona! Den underlättar så mycket när man klipper bort överflödigt tyg och man riskerar inte att klippa i tyget, vilket annars kan bli fallet.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

I sewed the stretched edge of the strip to the overall package and sewed it with the serger. Then I took and turned over the strip, needled firm, ironed and sewed in the ditch between the fabric and the edge of the strip.Then was edge/joining foot completely indispensable.You can read about it HERE.
Then I took and cut close to the seam (it's possible that I cut too close) and if you haven´t bought the application scissors yet so DO it! As I've written before, it's worth every penny! It helps so much when you cut away excess fabric and you don´t cut the fabric, which could otherwise be the case.

9 kommentarer:

  1. Vilken bra sax! Jag brukar ofta fålla klänningar med fransk söm och då är jag alltid lika rädd att jag ska klippa i yttertyget.

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen! Ska genast köpa en sån sax. Satt nämligen och sydde trosor och klippte med vanlig sax.. inte roligt.

    SvaraRadera
  3. Ja, både pressarfoten och saxen är inköpta i Sverige och finns att köpa elelr beställa hos Husqvarna Viking återförsäljare.

    SvaraRadera
  4. Tack för info! Då skall jag beställa!!

    SvaraRadera
  5. Vart exakt köpte du saxen? Jag antar att det är en Gingher och den finns Husqvarna-katalogen men jag får inte napp....

    SvaraRadera
  6. Jag hittade inte den heller, men jag hittade en liknade sax från Inspira som skall gå att beställa från Husqvarna Vikings återförsäljare med artikelnummer 620102796.
    Jag skall göra vidare efterforskningar efter denna underbara sax! :)

    SvaraRadera
  7. Tack! Kanske kunde man få till det så jag kan köpa på Syfestivalen!!

    SvaraRadera
  8. Anders på Husqvarna-butiken i Karlstad har beställt en till mig. Den var så ny att den fanns inte registrerad än!! Så snart finns en hemma hos mig! Ser fram mot att kunna klippa sömmarna när man syr en BH!!

    SvaraRadera