måndag 16 juli 2012

Dolda Dragkedjor




Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag ju så förtjust i dolda dragkedjor och jag väljer alltid en sådan om jag kan.
Som ni kan se på kudden på översta bilden så syns inte dragkedjan alls och det enda man ser är den lilla kläppen.


Jag syr ju med Husqvarna Vikings symaskiner och till dessa finns det minst två olika pressarfötter för att sy i dolda blixtlås. Jag har kommit att föredra den genomskinliga pressarfoten, just för att man ser bättre och att den lilla spetsen på pressarfoten för undan spiralerna på blixtlåset bättre.

Hur gör man då när man syr:

Det kan ni läsa om 

HÄR


och 


4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är! Jag lyckades få undertråden att fastna hela tiden på min maskin sist när jag sydde är ingen hejare alls på att sy längre. Kunde inte alls förstå vad felet var heller. Synd för det är ju så mycket fint man kan göra så som du gör. Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. tack för tips :) Jag håller på att "inreda" vår båt med bland annat massvis av kuddar. Har fastnat för dessa från Gripsholm Marin men även hittat fina från deras Eco-linje. Jag har nu köpt röda och skall köpa blå och ser då att deras löpare med exakt samma mått (om man viker dem dubbelt...) tar de mindre än halva priset för. Som den smålänning jag är skall tio stycken sådana (ja mycket kuddar blir det på en båt...) inköpas och sys ihop och förses med dragkedja :)
    Anna

    SvaraRadera
  3. Men va bra, det vill jag lära mig! Jag vill sy nya soffkuddar med dragkedjor i!
    kram

    SvaraRadera
  4. Dolda dragkedjor ska det va!
    Så obekvämt när de känns.. och en kudde gosar man ju ganska intensivt med ;)
    Fint tyg också!

    SvaraRadera