lördag 17 mars 2012

Overlocka chiffong

(Bild lånad från Ellos)



Denna kofta har jag nyligen klickat hem och jag trivs väldigt bra i den och det som lyfte denna ordinära kofta är ju givetvis chiffongen som man har kantat med i dubbla lager.Jag gillar kombinationen av stickat och skirt tyg.

Detta gav mig lite inspiration att använda chiffong på detta sätt på andra klädesplagg.
Att sy sådana här volanger är väldigt enkelt att sy om man tar hjälp av sin overlocksymaskin

Sy först en rullfåll i nederkanten på båda volangerna. Sy sedan ihop dem med vanlig fyrtrådig overlocksöm. Sy i rynktrådar i den overlockade kanten, rynka och justera längden och till sist sys de fast i där de skall sitta. Sy även här i området som är overlockat för då får man lite extra stadga och det blir lättare att sy i det skira tyget.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också den kombinationen av material är vacker. Önskar jag hade symaskin...

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att se hur du använder detta :))

    SvaraRadera
  3. Jag är ju inte så överens med min maskin alla gånger, men en sådan söm skulle jag också vilja kunna sy. Jag kan bara en sorts söm på overlocken.

    SvaraRadera