måndag 26 mars 2012

Hur man gör en rosett

 Det tog lång tid innan jag fattade att snygga rosetter knyter man inte, utan man gör dem i flera steg. Här beskriver jag ett sätt, men det finns säkert flera.




Nu börjar vi.....

 Själva rosettdelen är ca 15 cm lång i detta fallet och ni ser vart man skall vika på bandet så att man får ändarna inåt.
Omtaget är ca 4 cm långt innan man har sytt ihop det på symaskinen och banddelarna är på det kortaste stället ca 10 cm långt.


Sedan tar man en synål och drar ihop delarna  med några stygn och sedan snurrade jag sytråden flera varv runt fästet för att få ihop den på ett snyggt sätt.


Drag över omtaget och fixa till rosetten så att den får önskad form.


Här är rosetten på plats och innan dess brände jag även av ändarna på bandet med en tändsticka, så att de inte skall repa upp sig. 


Barnen gjorde stora ögon kan jag säga, när jag tände en tändsticka och undrade om jag skulle elda upp rosetten, men som sagt det räcker att liksom dra bandet vid elden för att man skall få önskad effekt.

1 kommentar:

  1. Just det OM bandet är av polyester, HAde du använt ett viskosband hade du eldat upp allt. Du vet ju men andra kanske inte vet??

    SvaraRadera