torsdag 2 februari 2012

Sent skall syndaren vakna..

Äldste sonen upplyste mig att det var ett litet hål på hans favoritjeans.
-Mmmmm, det lagar jag en annan dag, svarade hans lata moder, som just då satt och läste en massa roliga bloggar.
Ett par dagar senare hade det lilla hålet plötsligt förvandlats till ett mycket stort hål.
Att man aldrig lär sig att undvika att skaffa sig mer jobb....




För att laga dessa favoritjeans fick jag först klippa rent allt tufsigt jeanstyg, skarva in en bit annat jeanstyg och sy med trestegs-sicksacken för att liksom fästa till kanterna. Nu hade jag inget ljust jeanstyg kvar annars brukar alltid ta tillvara bitar av slitna kasserade jeans för att använda just vid lappning.
Det finns alldeles utomordentliga lagningssömmar på min symaskin och vid rätt nyans på tråden blir lagningen inte synlig nästan alls. Nu hade jag ju inte rätt nyans på tråd hemma och lagningen kunde inte vänta på sig, så jag fick göra så gott jag kunde.





Nu upptäckte jag det här hålet på yngste sonens favoritjeans och den här gången skall jag inte skjuta upp det till en annan dag..

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att "den lata modern" var riktigt dukitg. Jag har tre par brallor på hög för lagning, varav ett par är nylagade men trasiga igen. Svårt att sy smala byxben också. Det där med lagningssömmar låter intressant! Ska tas med i beräkning vid nästa symaskinsköp (vilket iofs lär dröja).

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat!!! Jag har också en hög..

    SvaraRadera