lördag 7 januari 2012

Maskinbroderi på organza

Hittade den här biten organza där jag broderat en blomma med hjälp av Do All Quilters Hoop.
Jag använde den ramen som är märkt med "Light " och så här fint blir det helt utan att använda mellanlägg..
Mönstret är en av de designs som som finns på en CD-skiva bipackad till broderbågen när man köper den.

Visst är tygbiten vacker?
Jag sydde en kjol på beställning av detta tyg till en finare fest och det blev nog bara denna lilla bit över, för tyget var svindyrt.
Jag kommer ihåg att jag sydde ihop och fållade denna organza med hjälp av rullfållssömmen på overlocken och det är ett av mina bästa knep vid sömnad i flortunna tyger. Då blir det inga fula sömsmåner eller tyg som drar sig.
 Fodret till kjolen sydde jag dock ihop på vanligt traditionellt sätt.
Det blev tillhörande sjal också och där lät jag ett sidenband gå med i overlocksömmen som en extra dekoration och den sjalen blev väldigt vacker.
Tyvärr har jag inga bilder...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar