tisdag 14 juni 2011

Liberty´s tunika bland pionerna

Jag var i London i mitten av maj och passade givetvis på att  besöka på Liberty´s. Tygavdelningen är så vacker och överallt står det underbara tyger på rad i hyllorna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så kom Liberty´s på någon gång på 1800-talet att göra bomullstyget sidenliknade och därmed har alla deras tyger en fantastisk lyster.
Det finns en uppsjö av färgställningar och tryck på Libertys och det är bara mönstrade tyger.
Tygerna kostar ca 20£ per meter och snål som jag är köpte jag bara en och en halv meter. Med nöd och näppe räckte ju tyget till en tunika till mig och till dotterns överdel på avslutningsklänningen.

Jag blev så inspirerad av dotterns val av tyg till sin klänning så det pyttelilla sidenet som blev över fick bli en fuskunderkjol på min tunika kantad med spets från Stof och Stil.
Jag drog nog lite för mycket i spetsen när jag sydde på den för den drar sig lite.


Knytbanden i ryggen.


Det är en slags holkärm på mönstret med resår på halva ärmkullen.

Det prickiga tyget från Kaffe Fassett är ju en bit överblivet tyg från dotterns klänning.Gillade verklien den kombinationen av tyger. Ni ser inte riktigt hur jag har skarvat tygerna här också för att få det att räcka.


Det var snedremsor man skulle vika ned och kanta halsringningen med enligt mönstret till denna klänningsmodell, men jag är inte riktigt förtjust i den varianten.. Tycker att det gärna drar sig.
Här har jag klippt ned snedremsan med hjälp av six-sax saxen. Gillar inte sådan här lösningar och jag kommer att sy denna modell med infodringar nästa gång.

En liten bit siden och spets tittar fram för att liksom binda ihop min fuskunderklänning.
Hade jag haft tillräckligt med sidentyg hade jag sytt en underklänning på riktigt.


Gillade det här Burdamönstret och jag kommer att sy fler klänningar efter denna modell. Det är bara det att jag inte hittar vart jag lade mönstret! Jag har säkert lagt det på ett bra ställe för att jag skall komma ihåg det,
Det blir till att rita ut mönstret en gång till, men då skall jag lägga det på ett ännu bättre ställe....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar