onsdag 23 februari 2011

Teamwork mot kylan...

Bedövande vacker fjällvy eller hur?
Tyvärr var kylan också bedövande..






Innan vi åkte till fjällen visste vi tack vare http://www.yr.no/ att det skulle bli väldigt kallt och därför tillverkade jag ansiktsmasker utav neopren. Hur de sedan bars kan mina två äldsta barn illustrera med denna bild.


De som följt mitt bloggande länge vet att jag inte hade 5:a i syslöjd, men att min make däremot hade det...Gissa om jag får höra det!
Maken tog sonika och konstruerade ett mönster till ansiktskydd och sedan slaktade vi en surfingdräkt ifrån 80-talet och här är hela familjens masker på rad.
Det var inga problem att sy i neoprenet ( ett gummiaktigt material) när jag använde pressarfoten för skinn-och plast.

Vi provade ut passformen på varje familjemedlem och sedan justerade jag vidden med hjälp utav  kardborreband som jag sydde på och maken stansade andninghål i maskerna.
Äldste sonen ville ju ha något mer brutalt , så där sydde jag en Hannibal Lecter-liknande variant..

Det var en rolig syn att se när maken och jag kröp på golver och lade ut mönster och klippte till dessa masker och de kom väl till användning i den bistra kylan.
Det var däremot inte bra för min älskade sysax att klippa neopren..


Vi hade iallafall en underbar skidvecka tillsammans och jag fick en ny upplevelse när vi sedan åkte hemåt..Då var det -29.5 grader kallt! Brr....
Idag har temperaturen legat på -10 grader här i Huskvarna och enligt mig är det rena sommarvärmen... :-)

1 kommentar:

  1. coola!
    visst är det Hemavan? Tycker jag känner igen mig

    SvaraRadera