söndag 13 februari 2011

Ännu en klänning från samma mönster och svar på en fråga

Tar mig friheten att kopera ett inlägg från min "gamla" blogg för jag fick frågan vilken tidning jag hämtat mönstret ifrån under inlägget "I väntan på våren"

Mönstret kommer från Allt om handarbete- Ingelise och är hämtat från nr 5 2004.



Jag har haft en idé i huvudet sedan jag störtförälskade mig i tyget under vår tygresa till Söderköping.
Nu är det många gånger så att ett projekt liksom får eget liv under arbetets gång och man vet inte riktigt vart det sluta.. Så var det verkligen med den här klännignen..
Mönstret är från Allt om Handarbete och det är ett av mina favorit mönster.Den modellen passar min figur och jag gillar snittet..
I tidigare inlägg skrev jag om att jag letat efter ett broderi som skulle bli min signatur och det var jag på det klara att det skulle broderas på ärmen på detta plagg..
Jag fick lägga ärmen på "fel" ledd eftersom annars skulle tyget inte ha räckt , men jag tycker det blev en kul detalj och det funkade bra tillsammans med ängeln.


Jag började med att brodera och jag är sådär nöjd med det resultatet, även om jag är störtnöjd med klänningen som helhet.
Sedan hittade jag den bruna spetsen från Stoff och Stil som jkag köpte för länge sedan , men den har fått ligga kvar i lådan för att jag tyckt att den så "billig" ut.Plötsligt stämde bara detta tyg så bra med spetsen och de lyfte varandra. Sammets -bandet är också från samma företag och nu skall jag beställa mer spets och band därifrån. Fick blodad tand och dotten har beställt en klänning i samma stil och mina lager är helt uttömda.
Jag sparar alla små bitar av band, för vips behöver man bara en liten bit och jag kan säga att jag har utnyttjat mina sparade band till max i detta projekt.
Infodringen är gjord med en passpoal och den säckar lite , men jag kände inte för att göra infodringar .. Jag tycker det är så tråkigt och emellanåt väldigt fult med infodringar.I det här projektet hade det nog ändå varit på plats att använda den tillklippta infodringen, men gör man inga fel lär man sig ingenting.. Det lät väl som ett bra försvarstal  för ren lättja..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar